دانلود جدیدترین فیلم های ایرانی و خارجی

پزشکیمد و زیبایی

عمل بینی استخوانی افتاده چگونه است؟

عمل بینی استخوانی افتاده نوعی از جراحی زیبایی بینی است که در آن پزشک به دنبال اصلاح افت نوک بینی و تغییر زاویه بین بینی و لب برای رسیدن به فرم نرمال و مورد نظر است. بینی استخوانی دارای ساختار غضروفی و استخوانی محکم و قوی است.

در بینی استخوانی، برآمدگی روی تیغه بینی مشهود است. شدت برجستگی و قوز بینی در افراد مختلف، متفاوت است. به همین دلیل ممکن است ناهمواری‌های روی بینی در برخی افراد بسیار قابل توجه باشد. گاهی قوز روی بینی و شیب تیغه بینی به سمت پایین باعث می‌شود، تا نوک بینی افتاده و رو به پایین باشد. افتادگی نوک بینی، زاویه بین بینی و لب را به زیر ۹۰ درجه کاهش می‌دهد. در نتیجه بینی، شکل افتاده پیدا خواهد کرد و فرم کلی چهره پیرتر خسته و پژمرده به نظر می‌رسد. 

افتادگی نوک بینی ممکن است، به دلیل جابجایی غضروف‌های پایینی نوک بینی در اثر جراحی یا عوامل محیطی، ایجاد شده باشد. ضربه، تصادف، آسیب‌های ورزشی و هر نوع اتفاق ناخواسته، می‌تواند باعث شود تا شکل غضروف‌های نوک بینی، تغییر پیدا کند؛ در نتیجه جراحی، برای برداشتن غضروف‌های آسیب دیده و پیوند غضروفی انجام خواهد شد تا افتادگی نوک بینی اصلاح شود. 

جراحی بینی استخوانی برای حل این مشکل به روش رینوپلاستی باز و بسته انجام می‌شود. در جراحی بینی استخوانی افتاده به روش بسته، برش‌ها در داخل بینی ایجاد خواهند شد. این روش برای افرادی کاربرد دارد، که تنها به دنبال اصلاحات جزئی، برای رفع افتادگی نوک بینی استخوانی هستند. اگر افتادگی نوک بینی زیاد باشد، یا نیاز به پیوند غضروفی برای اصلاح این مشکل باشد؛ جراحی بینی به روش باز انجام خواهد شد. در این روش، برش در دیواره خارجی بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود، تا با بالا بردن کامل پوست بینی، تسلط بیشتری بر فرایند جراحی داشته باشد. 

اگر می‌خواهید در مورد بینی استخوانی افتاده و چگونگی درمان و جراحی آن بیشتر بدانید، به شما خواندن مطالب زیر توصیه می‌شود. در این مقاله ما همه آنچه که باید در این مورد را بدانید را آورده‌ایم. 

شکل بینی استخوانی افتاده چگونه است؟  

متخصصان و جراحان زیبایی، بینی را به دو دسته گوشتی و استخوانی تقسیم بندی می‌کنند. بینی استخوانی استخوان‌ها و غضروف‌های محکم و قوی ساخته شده است. پوست بینی استخوانی نیز ظریف و نازک می‌باشد؛ اما بینی استخوانی افتاده، فرمی از بینی است که در آن نوک بینی به سمت پایین کشیده شده است.

شکل بینی استخوانی افتاده

نوک بینی، از پوست، بافت نرم زیر جلدی، غضروف و مخاط داخلی تشکیل شده است. غضروف‌های نوک بینی از دو غضروف نیمه انعطاف پذیر “n” شکل تشکیل شده که سقف سوراخ‌های بینی را تشکیل می‌دهند. بالاترین محل اتصال این غضروف‌ها نوک بینی را شکل می‌دهد. دلایل مختلفی برای افتادگی نوک بینی استخوانی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ژنتیک؛ برخی افراد ممکن است افتادگی نوک بینی را به صورت ژنتیکی از همان بدو تولد تجربه کنند. از طرفی علل اکتسابی یا رشدی که ساختار طبیعی نوک بینی را مختل کرده، باعث می‌شوند تا نوک بینی افتاده و رو به پایین به نظر برسد. 

  1. جراحی اولیه بینی؛ گاهی افراد برای بهبود زیبایی بینی و چهره همچنین رفع مشکلات عملکردی بینی اقدام به جراحی زیبایی بینی می‌کنند. اگر جراحی توسط متخصصان با تجربه انجام نشود یا مراقبت‌های بعد از عمل جدی گرفته نشوند، احتمال افتادگی نوک بینی وجود خواهد داشت. جراحی که برای اصلاح مشکلات عمل اولیه انجام می‌شود، جراحی ثانوی یا جراحی ترمیمی نام دارد. 

  1. عوامل محیطی؛ هرگونه آسیب یا صدمه به بینی می‌تواند باعث تغییر شکل بینی به ویژه در قسمت نوک بینی شود. تصادف، تروما، آسیب‌های ورزشی یا هر نوع فشار ناخواسته‌ای از محیط اطراف می‌تواند باعث آسیب به بینی و افتادگی نوک بینی شود. 

  1. افزایش سن؛ با افزایش سن، غضروف‌های بینی ضعیف شده و پوست نوک بینی و ساختار بافت نرم خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه نوک بینی به سمت پایین کشیده شده و افتاده به نظر می‌رسد. در واقع با افزایش سن، تولید کلاژن پوست کاهش پیدا کرده و پوست دچار افتادگی می‌شود. افرادی که دارای پوست بینی ضخیم‌تری هستند ممکن است افتادگی بیشتری را در قسمت نوک بینی تجربه کنند.

چگونگی انجام عمل بینی استخوانی افتاده

جراحی بینی استخوانی افتاده با هدف اصلاح زاویه بین نوک بینی و لب بالایی انجام می‌شود. اما قبل از هر چیز علت افتادگی نوک بینی باید درست تشخیص داده شود این کار نیاز به معاینه، ارزیابی‌های دقیق و همچنین تصویربرداری‌های سه بعدی دارد تا پزشک بتواند به درستی برای جراحی برنامه‌ریزی نماید. در کل جراحی بینی استخوانی افتاده به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • عمل بینی استخوانی افتاده به روش باز؛ اگر مشکلات گسترده در ساختار بینی باعث افتادگی نوک بینی شده باشند، پزشک جراحی بینی به روش باز را انتخاب می‌کند. در این روش برشی در تیغه ستونی بین حفره‌های بینی یا همان ناحیه کلوملا ایجاد می‌شود. این برش باعث می‌شود تا پوست بینی به صورت کامل بالا برده شده و آناتومی بینی به صورت گسترده در معرض دید پزشک قرار بگیرد. پس از آن پزشک اصلاحات را با برش یا پیوند غضروفی، اصلاح زاویه نوک بینی، رفع انحراف و کجی بینی و همچنین اصلاح قوز و برجستگی‌های روی بینی انجام خواهد داد. 

  • عمل بینی استخوانی افتاده به روش بسته؛ اگر تنها با ایجاد تغییرات جزئی بتوان افتادگی نوک بینی را درمان کرد، جراحی بینی به روش بسته انجام خواهد شد. در این روش برش‌ها در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شوند و پس از آن پوست بینی با ابزار مخصوص کمی بالا برده می‌شود تا بتوان اصلاحات جزئی را پیاده سازی نمود. جراحی به روش بسته میدان دید محدودتری در اختیار پزشک قرار می‌دهد، به همین دلیل فقط برای رفع مشکلات و نواقص جزئی بینی گزینه مناسبی است. 

چگونگی انجام عمل بینی استخوانی افتاده

مزایای انجام عمل بینی استخوانی افتاده

انجام این جراحی می‌تواند مزایای زیر را برای بیمار و زیباجو به همراه داشته باشد:

  1. بهبود و تقویت زیبایی صورت؛ پایین بودن نوک بینی باعث می‌شود تا چهره فرد خسته و بی‌حال به نظر برسد با انجام عمل بینی استخوانی افتاده شما می‌توانید چهره خود را جوان و شاداب کنید.

  2. برجسته کردن سایر ویژگی‌های زیبای چهره؛ بینی عضو کانونی صورت است به هم دلیل هرگونه نقص یا مشکلی در فرم آن نه تنها زیبایی بینی بلکه زیبایی کلی چهره شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. شکل بد بینی همچنین باعث می‌شود تا زیبایی سایر قسمت‌های چهره به خوبی نمایان نشوند. با انجام رینوپلاستی زیبایی بینی استخوانی افتاده می‌توانید تمام ویژگی‌های زیبای صورت خود را بیشتر از قبل برجسته کنید. 

  1. رفع مشکلات تنفسی؛ همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین شکلاتی که باعث می‌شود نوک بینی افتاده به نظر برسد شیب تیغه بینی و یا انحراف آن به سمت چپ یا راست است. با انجام عمل جراحی زیبایی بینی استخوانی افتاده شما می‌توانید تمام مشکلات و ناهنجاری‌های عملکردی بینی را درمان و ترمیم نموده و به باز شدن مجاری تنفسی و بهبود تنفس خود کمک کنید. 

مزایای انجام عمل بینی استخوانی افتاده

دوران نقاهت و بهبودی بعد از عمل بینی استخوانی چقدر طول می‌کشد؟  

بعد از عمل، احتمال بروز ورم و کبودی وجود خواهد داشت. کبودی در هفته ابتدایی بعد از عمل به مرور کاهش پیدا می‌کند، اما ورم ممکن است تا چند ماه روی صورت باقی بماند. شدت ورم بینی در دو تا سه ماه اولیه پس از عمل کمتر می‌شود. به طور معمول ۶ ماه پس از عمل بینی استخوانی افتاده، ورم از بین رفته و شما می‌توانید نتایج اولیه عمل را مشاهده کنید. اما برای اطمینان از نتایج جراحی و کاهش ورم حداقل یک سال زمان لازم است.

 گاهی ورم روی بینی باعث می‌شود تا سوراخ‌های بینی نامتقارن یا ناهماهنگ به نظر برسند. برای رفع این مشکل فرد ممکن است درخواست جراحی بینی ترمیمی داشته باشد. انجام جراحی زود هنگام باعث می‌شود تا بافت‌های تازه جراحی شده حساس و آسیب پذیرتر شوند. در نتیجه مراقبت‌های بعد از عمل باید با حساسیت و دقت بیشتری دنبال شوند. حداقل به مدت یک سال صبر کنید و پس از آن در صورت لزوم با تشخیص پزشک برای جراحی ترمیمی اقدام کنید.

سخن پایانی در مورد عمل بینی استخوانی افتاده

دلایل مختلفی برای افتادگی نوک بینی وجود دارد. ژنتیک، آسیب‌های محیطی، جراحی اولیه و افزایش سن از مهمترین دلایل افتادگی نوک بینی هستند. عمل بینی استخوانی افتاده با دو روش باز و بسته برای بهبود و درمان کامل این شرایط انجام می‌شود. جراحی با هدف اصلاح زاویه بین نوک بینی و لب بالایی و همچنین تقویت و تغییر شکل غضروف‌های نوک بینی انجام می‌شود. در جراحی بینی به روش باز، پزشک دسترسی بیشتری به ساختار اسکلتی و غضروفی بینی داشته و می‌تواند تغییرات را به شکل دقیق‌تری اجرا نماید.

با انجام این جراحی اهداف زیبایی و عملکردی بینی به خوبی تحقق پیدا خواهند کرد البته به شرط آنکه مراقبت‌های بعد از عمل جدی گرفته شوند. برای داشتن یک عمل عالی و موفقیت آمیز بهتر است به کلینیک‌های پیشرفته مانند کلینیک جراحی بینی تهران مراجعه کرده تا جراحی توسط پزشکان ماهر و با تجربه این مرکز انجام شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا